Què necessites trobar?

XERRADA A SITGES SOBRE COM ACCEDIR AL MERCAT CINEMATOGRÀFIC INTERNACIONAL

Publicado el 15 de Octubre de 2016

Una cinquantena d’associats van assistir el passat dia 13 d’octubre a l’hotel Melià de Sitges, on dins el marc del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, l’AADPC va organitzar una xerrada amb el títol “International Territories for Actors”. Per dur a terme aquest acte vam comptar amb la col·laboració del Festival de Sitges i Fundación AISGE i la participació especial de l’Acadèmia del Cinema Català.


La xerrada va comptar amb una taula de luxe formada per dos directors de càsting de reconeguda trajectòria professional, Manuel Teil i Nathalie Chéron, i moderada per la directora de cinema Judith Colell. Manuel Teil és un director de càsting que ha treballat amb Arturo Ripstein i Alejandro Iñarritu, entre molts altres directors. Ha assolit un bon bagatge després del seu treball en més d'un centenar pel·lícules, tant mexicanes com internacionals, entre les quals s’inclouen Y tú mamá También, Amores Perros, Spanglish, Rudo y Cursi, Las razones del corazón o Carnaval de Sodoma. L’altra ponent va ser la directora de càsting francesa Nathalie Chéron, col·laboradora habitual del director Luc Besson, en pel·lícules com Lucy o Malavita. Ha treballat amb alguns dels directors més respectats d'Europa i amb directors nord-americans com Robert Altman, Norman Jewison o Danny Huston, entre altres.


L’acte va començar a dos quarts d’una, quan el president de l’AADPC, Àlex Casanovas, va donar la benvinguda als assistents i va presentar als membres de la taula. A continuació va donar pas a Judith Colell, com a moderadora de la taula, qui va explicar el funcionament de la xerrada. Tant Teil com Chéron van resultar ser uns ponents generosos, explicant com escollien als actors en els seus càstings.


Teil va posar èmfasi en la preparació continuada de l’actor, tant a nivell interpretatiu com cultural. Considera indispensable que un actor, a més de treballar la seva tècnica, es cultivi culturalment llegint molt, veien tot tipus de cinema, anant al teatre, escoltant música, visitant galeries d’art, etc. Com a consell, va destacar que és important expressar-se bé i cuida les maneres davant d’un director de càsting ja que la primera impressió juga un paper molt important a l’hora de ser escollit entre molts altres candidats. S’ha de demostrar passió pel que es fa i cal involucrar-se al màxim en els projectes perquè els resultats siguin bons.


Nathalie Chéron va reforçar el que havia comentat anteriorment el seu company de professió afegint-hi que era molt important aprendre i dominar diferents idiomes per introduir-se en el cinema internacional, tot i que també va mencionar que si l’anglès no era perfecte sempre es poden fer papers d’hispans. Va destacar que el més important per un actor és la preparació que té i la seva manera de treballar.


A la pregunta sobre com contactar amb els directors de càsting, Teil es va mostrar molt obert. Li agrada el contacte directe amb els professionals ja que en 10-15 minuts, veu com es mouen i com es comporten. L’entrevista li ha de resultar interessant. Com a consell va incidir en la necessitat que l’actor ha de ser ell mateix, agradar-se i ha de demostrar la seva vàlua, acceptant amb humilitat el rebuig. Com que considera que les fotos i el CV no sempre defineixen bé a l’actor i sovint el videobook està massa produït, prefereix veure’l treballar en persona. Sempre mira d’anar al teatre, que és on veu l’essència de l’actor, i també visita escoles de teatre per buscar nous talents. Creu que és important que l’actor s’arrisqui i s’atreveixi a buscar al director de càsting per ser escoltat. En canvi, a Chéron no li agrada rebre als actors. Prefereix veure’ls a les audicions, veure el seu talent treballant, però sí que creu molt en la primera impressió. Pel que fa al material de l’actor, mira els videobooks per veure l’actor com parla i com actua. També va explicar com havia de ser un bon videobook: no ha de superar mai els 4 minuts de durada, ni posar-hi música de fons, el més important és que passin coses i que sorprengui.


Aquestes van ser algunes de les aportacions que van compartir amb els actors i actrius que van anar fins a Sitges per escoltar els consells dels dos directors de càsting, des d'una visió pràctica, per afrontar les dificultats en les que es pot trobar un actor que vulgui desenvolupar la seva carrera professional més enllà del seu propi país. Dues versions diferents exposades davant d’un públic interessat en descobrir com poden arribar a accedir al mercat cinematogràfic internacional.


En acabat, els assistents van poder parlar distesament amb els dos directors de càsting i fer les preguntes que no havien tingut temps de fer durant la xerrada gaudint d’un bon aperitiu al porxo del jardí de l’hotel, mentre a fora la pluja feia acte de presència.