El Departament de Cultura de la Generalitat de
Catalunya està desenvolupant, en col·laboració amb els diferents agents
articuladors del sector del teatre, el Pla d’Impuls del Teatre pel període 2023
– 2026. Des de l’AADPC, Associació d’Actors i Directors Professionals de
Catalunya, organització sindical especialitzada en arts escèniques,
audiovisuals i doblatge, liderem dues d’aquestes 22 mesures.
Codi de bones pràctiques pels processos
de recerca i investigació, creació i producció artística
La mesura consisteix, mitjançant un procés
participatiu, inclusiu i efectiu, en conceptualitzar, dissenyar i desenvolupar
un codi de bones pràctiques, o codi ètic, a aplicar en els processos de recerca
i investigació, creació i producció artística en un entorn específic com és el
de les residències artístiques en l’àmbit català. La publicació del document està previst per l’any 2025.
L’objectiu principal del codi és guiar en el
comportament ètic i professional tant de les persones creadores en arts
escèniques, com tots els espais, públics i privats, que ofereixen i gestionen
activament residències artístiques a Catalunya tot:
- establint estàndards de comportament i
funcionament ètic tant per part dels
creadors i creadores com pels espais que ofereixen residències en els 3 àmbits: recerca i investigació, creació i
producció;
- definint valors com la integritat, la
transparència, el respecte, la diversitat, la conducta personal i professional,
la responsabilitat, el foment d’un ambient segur i respectuós, etcètera
- definint-se com una eina per crear ambients
de confiança, respecte i col·laboració.
Aquesta acció es desenvolupa amb la col·laboració de Xarxaprod i de la TTP, i compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya a través de la Direcció General de Promoció Cultural i Biblioteques.
Mesura de professionalització i suport a
la formació
La mesura de PROFESSIONALITZACIÓ I MENTORIA té
per objectiu dotar als i les professionals del teatre d’eines per desenvolupar
els seus projectes.
El programa dissenyat consta de dos blocs,
d’una banda, un itinerari professional formatiu i, de l’altra banda, un
programa de mentories.
1. Itinerari formatiu: Aquest itinerari consta de 9 mòduls de gestió legal, administrativa i
de projectes que començaran a l’octubre 2024. Els temes que es tractaran són
les formes jurídiques, la contractació, la gestió administrativa, els drets, la
gestió de projecte i les novetats legislatives. Cada mòdul es farà en
presencial en una de les quatre províncies de Catalunya i en streaming, i
vindrà acompanyat d’un material complert per explicar els diferents conceptes:
vídeos, infografies i guies resums. Es donaran molt d’èmfasi a la
conscienciació sindical i la responsabilitat dels i les professionals.
2. Mentories:
L’objectiu principal de la proposta és dotar als i les professionals de
projectes teatrals –en fase de plantejament i desenvolupament–, de les eines
d’anàlisi, planificació, coneixements legals i de gestió necessàries per
incrementar les possibilitats de convertir-los en realitat, i passar del
projecte a la realitat. L’acompanyament, que tindrà lloc a la primavera 2025,
s’articula a partir de la provisió de recursos i serveis personalitzats, però
també a partir de la col·laboració i l’intercanvi d’experiències dels diferents
participants, en un marc relacional que facilita el networking i genera
sinergies. És una iniciativa que pretén facilitar que, cada any, uns projectes
de teatre puguin dur a terme les seves propostes artístiques.
Aquesta mesura compta amb el suport del
Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya a través de l’Àrea d’Arts
Escèniques de l’ICEC.