Publicat el 27 Maig 2025
Professors de Secundària (aspepc·sps) denuncia la manca d’una especialitat docent pròpia a Catalunya.
Malgrat l’existència de gairebé una cinquantena de centres que imparteixen el batxillerat artístic a Catalunya, el Departament d’Educació no ofereix cap especialitat docent que permeti accedir directament a aquests ensenyaments. Aquesta situació ha generat una greu precarietat laboral entre el professorat, que es veu obligat a accedir a les places a través d’altres especialitats o mitjançant vies provisionals.
L’accés recentment habilitat pel Departament a la borsa de treball docent per impartir aquests ensenyaments (cos 594) no respon a les necessitats reals dels centres. A més, la prova de capacitació associada no garanteix una verificació adequada de l’especialitat i no permet l’estabilització del personal docent que ja ocupa aquestes places.
Molts docents amb formació específica en arts escèniques fa anys que treballen en aquests batxillerats, però han hagut de ser nomenats a través d’altres especialitats com música o llengua catalana. Això els impedeix consolidar la seva plaça dins l’àmbit artístic i els deixa en una situació d’inseguretat jurídica i professional.
Aquesta manca d’una especialitat pròpia fa que el professorat depengui de l’organització interna dels centres per continuar impartint aquestes matèries. Alguns docents han hagut d’estabilitzar-se oposant a especialitats alienes als ensenyaments artístics, fet que posa en risc la qualitat i continuïtat d’aquests estudis.
El col·lectiu docent reclama al Departament d’Educació que insti el Ministeri a crear una nova especialitat d’arts escèniques dins del cos de secundària i que convoqui oposicions específiques. També exigeixen que es compleixi la normativa ministerial i es requereixi la titulació corresponent per impartir aquests ensenyaments.