Què necessites trobar?

PODCAST I PROPIETAT INTEL·LECTUAL

Publicado el 18 de Mayo de 2022



A) Quan faig un Podcast, què necessito tenir en compte?

En el moment de desenvolupar un podcast has de tenir en compte que per utilitzar obres alienes en el teu podcast necessites autorització.

Això vol dir que incorporar obres protegides a un podcast (música, lectura d'un capítol d'un llibre...) suposa sempre un acte de reproducció, un acte de posada a disposició i, per tant, necessitem l'autorització de les persones titulars d'aquests drets.


B) Què pots utilitzar en el teu podcast?

• Qualsevol obra creada per tu (sempre que no hagis cedit els drets d'explotació a altres).

• Obres amb autorització dels seus titulars de drets, ja sigui de manera directa o a través de qualsevol de les llicències existents en l'actualitat.

• Obres que ja estiguin en el domini públic:

Domini Públic:

Des que l'obra és creada, hi ha un període de temps en el qual els drets de la propietat intel·lectual pertanyen a l'autor/a, o a qui l'autor/a els hagi cedit. Després d'un temps, que pot variar depenent del país, l'obra passa a ser de domini públic. Per domini públic s'entén la situació en què queden les obres al finalitzar el termini de protecció dels drets patrimonials. A partir d'aquest moment, els drets d'explotació pertanyen a tota la societat, excepte els drets morals, els quals, sempre queden en titularitat de l'autor/a.

Per tant, les obres de domini públic podran ser utilitzades per qualsevol, sempre que es respecti l'autoria i la integritat de l'obra, en els termes previstos en els apartats 3r i 4t de l'article 14:

- Exigir el reconeixement de la seva condició d'autor de l'obra.

- Exigir el respecte a la integritat de l'obra, impedir qualsevol deformació, modificació, alteració o atemptat contra ella que suposi perjudici als seus legítims interessos o menyscapte a la seva reputació.

L'extinció dels drets d'explotació de les obres determinarà el seu pas al domini públic. (art. 41 TRLPI)

• El termini per a l'ingrés de les obres en domini públic es calcula a partir de l'1 de gener de l'any següent de la mort de l'autor

• Segons la legislació del país on es vulguin explotar aquestes obres.

• El termini per entendre que està en el Domini Públic una obra és:

• Conveni Berna: Les obres subjectes al dret d'autor passen al domini públic als 50 anys de la mort de l'autor/a. Però va possibilitar als països a ampliar aquest termini, així:

Espanya Articles 26 a 30 del TRLPI:

o Tota la vida de l'autor, més 70 anys transcorreguts després de la seva mort més el que queda d'any(l'1 de gener de l'any següent és quan passa l'obra a domini públic).

o Tanmateix, el termini és de 80 anys per als autors morts abans del 7 de desembre de 1987 (als qualsse'ls aplica la llei anterior).

o i 50 anys des de la publicació per als enregistraments sonors o audiovisuals.

Autors en domini públic. Biblioteca Nacional d'Espanya
http://www.bne.es/es/Servicios/InformacionBibliografica/AutoresDominioPublico

Aquí t'informen dels autors/es, les obres dels quals ja són de domini públic, i de la referència de les obres que estan digitalitzades i pots accedir-hi per internet.

En cas que l’autor/a sigui mort, però no hagin passat els anys per considerar l’obra dins del Domini Públic (Espanya: tota la vida de l’autor/a, més el que queda d’any fins l’1 de gener de l’any següent, més 70 anys, o 80 anys si va morir abans del 7/12/1987); Aleshores els drets són de les persones hereves o de qui hagi heretat aquests drets.

És important tenir present que, per exemple:

En el cas del capítol del llibre: els titulars dels drets serien l'autor i l'editor. Cal no oblidar que, encara que l'obra original pugui estar en el domini públic, una traducció o una edició específica podrien no estar dins del domini públic i, per tant, necessitem demanar l’autorització i els drets corresponents.

En el cas de la música: aquí els titulars són a més dels autors/es, els productors i els/les artistes (intèrprets). Així, encara que utilitzem una composició musical que està en el domini públic, pot succeir que el fonograma enconcret que estem utilitzant (una versió en concreta dirigida i interpretada per algú en concret) estigui protegit i no estigui encara al domini públic.

A més, poden tenir altres drets afegits, com els dels actors/actrius, o de les persones que hagin llegit/interpretat un capítol d'un llibre (per exemple).

Obres que estiguin de manera permanent en la via pública. La Llei (art. 35 LPI) permet reproduir, distribuir i, comunicar públicament per mitjà de pintures, dibuixos, fotografies i procediments audiovisuals, qualsevol obra que estigui situada de manera permanent en la via pública, incloent-hi parcs, carrers o places.

Discursos o conferències pronunciades en públic, sempre que tingui una finalitat informativa (i no merament comercial).

Treballs sobre temes d'actualitat. La llei (art. 33 LPI) permet reproduir, distribuir, i comunicar públicament, treballs sobre temes de l'actualitat sempre que ho realitzi un altre mitjà de la mateixa classe, citi la font i l'autor/a i li remuneri convenientment, encara que aquest límit pot deixar de tenir efectivitat si el mitjà que publica aquest treball d'actualitat estableix una reserva de drets (com sol ser habitual), i en aquest cas la redifusió de tal treball haurà de ser autoritzada expressament pel titular d'aquest.

Sí que és possible, en canvi, difondre conferències, al·locucions, informes davant els Tribunals, i obres anàlogues, que s'hagin pronunciat en públic, sempre que tinguin com a finalitat informar sobre l'actualitat.

Aquests darrers supòsits tenen a veure amb els límits que la Llei de la Propietat Intel·lectual (TRLPI) estableix (arts 31 i següents) als drets patrimonials exclusius.


C) Què no pots utilitzar al teu Podcast?

Obres i prestacions protegides per Propietat Intel·lectual que no estiguin en el domini públic i la utilització dels quals no es trobi emmarcada en cap dels límits previstos per la Llei de Propietat Intel·lectual en el seu capítol II del Títol III del Llibre I (articles 31 i següents).

Qualsevol obra que trobis a Internet o a les Xarxes Socials. Existeix la creença errònia que textos, fotografies o vídeos que es trobin per la Xarxa es poden utilitzar lliurement. I això no és cert. Sempre que vulguem utilitzar alguna obra d'Internet has de buscar l'avís legal de la pàgina on hagis trobat el contingut i comprovar: si es permet la seva reproducció i posada a disposició i en quins termes.


D) Jo, com a autor/a d'un Podcast, tinc drets de Propietat intel·lectual? Els podcast tenen drets d'autor?

Això suposa considerar el “podcast” com una obra objecte de protecció als efectes del que disposa la Llei Propietat intel·lectual, i no tots aconsegueixen aquest nivell, caldria analitzar cada cas en concret.

Article 10. Obres i títols originals.

1. Són objecte de propietat intel·lectual totes les creacions originals literàries, artístiques o científiques expressades per qualsevol mitjà o suport, tangible o intangible, actualment conegut o que s'inventi en el futur, comprenent-se entre elles:

a) Els llibres, fullets, impresos, epistolaris, escrits, discursos i al·locucions, conferències, informes forenses, explicacions de càtedra i altres obres de la mateixa naturalesa.
b) Les composicions musicals, amb o sense lletra.
c) Les obres dramàtiques i dramàtic-musicals, les coreografies, les pantomimes i, en general, les obres teatrals.
d) Les obres cinematogràfiques i qualssevol altres obres audiovisuals.
e) Les escultures i les obres de pintura, dibuix, gravat, litografia i les historietes gràfiques, còmics, així com els seus assajos o esbossos i les altres obres plàstiques, siguin o no aplicades.
f) Els projectes, plans, maquetes i dissenys d'obres arquitectòniques i d'enginyeria.
g) Els gràfics, mapes i dissenys relatius a la topografia, la geografia i, en general, a la ciència.
h) Les obres fotogràfiques i les expressades per procediment anàleg a la fotografia.
i) Els programes d'ordinador.

2. El títol d'una obra, quan sigui original, quedarà protegit com a part d'ella.

Hi ha doctrina que considera que amb caràcter general un podcast és la fixació sonora de l'execució o interpretació d'una obra. Aquesta podria ser perfectament la definició d'un podcast, per tant alguns podcasts poden ser assimilats a fonogrames i gaudir de la protecció legal d'un fonograma. En aquest sentit, els Drets de Propietat Intel·lectual sobre el Podcast corresponen a la persona, o a l'empresa que va prendre l’iniciativa de l'enregistrament, per la qual cosa estan protegits per la Llei Propietat Intel·lectual.

En conclusió, un podcast no és una excepció i, per tant, en la mesura en què sigui una creació humana original serà objecte de protecció pel dret d'autor.

Els Drets de Propietat Intel·lectual atorguen a l'autor dos tipus de facultats:

Morals (que seran els denominats drets morals): Des de la perspectiva moral, entre altres, tens dret:

- al fet que es reconegui en tot moment la teva autoria sobre el teu podcast,

- que ningú atempti contra la integritat del teu podcast,

- i a divulgar l'obra en la forma i amb el pseudònim que estimis oportú.

Aquests drets són irrenunciables i no poden ser cedits a ningú.

d'Explotació (que seran els drets exclusius d'explotació): et reserven la facultat exclusiva d'exercir i autoritzar els actes de reproducció, distribució, transformació i comunicació pública del teu podcast. Això significa el següent:

- Tu ets l'únic que pot reproduir o fixar en qualsevol mitjà el teu podcast, sigui tal fixació directa o indirecta, provisional o permanent, parcial o total.

- Ningú, excepte tu mateix, podrà distribuir suports físics del teu podcast.

- Tens la facultat exclusiva de traduir, adaptar o modificar de qualsevol altra forma el teu podcast.

- Només tu podràs comunicar públicament (mitjançant difusió, per Internet...) el teu podcast.

El punt de partida fonamental, per tant, és que tu, com a autor/a d'un podcast, ets el titular únic i exclusiu de tots els drets morals i d'explotació d'aquest.

Qualsevol d'aquestes facultats que representen els drets exclusius d'explotació sobre el podcast poden ser cedits per tu, de manera expressa, a tercers.

Qualsevol dels drets d'explotació pot ser autoritzat per tu. Ara bé, pots:

1. De manera inicial, pot ser que el teu desig sigui que qualsevol persona pugui difondre la teva obra, sense necessitat que et demanin en tot moment autorització, sempre que es respecti la teva autoria i la integritat del teu Podcast; en aquest cas, pots adjuntar un avís o llicència oberta, per exemple qualsevol dels models Creative Commons. La inserció d'aquestes llicències al teu podcast serviria perquè tothom sàpiga que ja existeix un consentiment implícit perquè qualsevol tercer pugui dur a terme determinats usos, a efectes per drets exclusius, sense necessitat d'autorització prèvia o expressa. Cal tenir en compte que el tercer que decideix realitzar algun acte a l'empara de la llicència oberta ha de respectar sempre els límits que apareixen en l'avís o llicència.

Això no obstant, existeixen una sèrie de límits a aquests drets exclusius, una sèrie d'usos que no precisen per a la seva execució, l'autorització del titular dels drets. (articles 31 i següents TRLPI)

2. Una vegada que difonem el nostre podcast, com podem protegir els Drets de Propietat Intel·lectual sobre el mateix?

La nostra legislació no exigeix el requisit d'inscripció (en cap registre) perquè es reconegui l'autoria o la titularitat de drets sobre una obra.

El mateix fet de crear, sempre que es tracti d'una creació original, fa que el nostre podcast ja es trobi protegit per drets d'autor.

Existeix un Registre de Propietat Intel·lectual, però la seva funció és la de donar publicitat i establir la presumpció que, qui inscriu l'obra, és l'autor/a d'aquesta. Podeu utilitzar aquest Registre per protegir la vostra autoria sobre el podcast, però seria especialment confús, ja que tots i cadascun dels enregistraments del teu podcast haurien de ser inscrits. No existeix en l'actualitat la possibilitat de registrar en línia les obres pel que és una solució poc operativa. No obstant, existeixen actualment iniciatives de caràcter privat, com Safe Creative, que tenen la vocació de donar solució a aquesta falta de possibilitat de registres ràpids en línia d'obres digitals.