Què necessites trobar?

ÈXIT DE PARTICIPACIÓ A LA XERRADA SOBRE CÀSTING INTERNACIONAL

Publicado el 19 de Octubre de 2015

La xerrada, organitzada per l’AADPC en col·laboració amb l’Acadèmia del Cinema Català, va tenir lloc el passat 14 d’octubre a l’Edifici Miramar, dins el marc del Festival de Cinema Fantàstic de Sitges. L'acte va ser promogut per l'acadèmic i reconegut director de càsting Pep Armengol, que va convidar a les seves col·legues de professió: Juliette Menager i Luci Lennox

La xerrada, que tingué lloc a les 11.30 del matí del dimecres 14 d’octubre, va ser un acte exclussiu per als associats de l’AADPC, així com pels membres de l’Acadèmia del Cinema Català, essent un primer pas que enceta un camí de col·laboració que permeti ampliar l’acció de l’AADPC al món audiovisual, un àmbit on es generen múltiples opcions de treball pels associats i associades. Aquesta xerrada, doncs, és considerada per la Junta de l’AADPC molt necessària i d’interès per tots aquells que vulguin ampliar el seu camp d’acció més enllà de les nostres fronteres i marcar-se una estratègia d’internacionalització. El marc del Sitges, Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya va esdevenir una oportunitat perfecta per organitzar una trobada amb grans professionals d’èxit que es van reunir a la població costera.

La convocatòria, que va ser un èxit de públic, justifica l’interès d’aquest tipus d’activitat pel sector. L’Enric Cambray, nou adjunt de Cultura de l’AADPC, va ser l’encarregat de presentar l’acte i els membres participants, així com de conduïr l’interessant debat entre el públic i els conferenciants.

La xerrada va començar amb la presentació de les trajectòries dels ponents, tots tres de reconegut prestigi internacional. La Juliètte Menager ens va introduir les claus per accedir a un projecte internacional. En primer lloc va explicar la importància que té estar donat d’alta a les bases de dades adequades com IMDB Pro o Spotlight. La preparació de l’idioma, és un altre factor imprescindible per afrontar un càsting d’aquestes característiques, en aquest sentit es va remarcar la necessitats de fer actualització de l’evolució de l’idioma en les presentacions personals, així com crear una estratègia clara de preparació i formació continuada en l’idioma i el mercat escollit. És important dominar la llengua i també treballar els accents i l’expressió oral i corporal pròpies de la llengua que estem estudiant. Tots els conferenciants van destacar que si els actors no estan prou preparats en el domini de la llengua els directors de càsting no els presenten per a una producció perquè està en joc la seva credibilitat professional. El talent en aquest cas ha d’anar acompanyat imprescindiblement de preparació. En aquest sentit també es va destacar la importància de tenir un agent que exerceixi d’interlocutor amb el mercat internacional, així com tenir una trajèctoria pròpia en el país d’orígen.

Les dues directores de càsting, Juliette Menager i Luci Lennox, van explicar la importància dels self-tape, una metodologia de treball cada cop més comuna entre els directors de càsting que consisteix a una gravació, a vegades fins i tot per skype, on es realitza una audició d’un text o una presentació pròpia. Durant la xerrada es va recomanar que fos sencilla i curta, amb plans mitjos, i fons neutre, molt directa i que pugui copsar l’expressió i talent de l’actor en un minut. Això és sobretot significatiu pel mercat americà on els directors de càsting aprecien la brevetat, la franquesa i l’autenticitat. És molt important transmetre seguretat en un mateix, tot i que no sigui l’idioma propi, i mai demanar perdó perquè no es parli del tot bé la llengua. Pel que fa al videobook, també es va recomanar enviar una sola seqüència de cada projecte, moltes vegades és millor enviar una sola presa ben feta que diverses dolentes.

Per últim, es va parlar del paper del director de càsting i de la seva relació amb l’actor o actriu; els conferenciants van deixar clar que treballen i viuen pels actors, que els èxits d’ells són els propis. Van explicar que són accessibles, sí que volen rebre informació sobre els actors, que la revisen regularment, però que cada procès de càsting internacional té uns perfils actorals molt clars i que són aquestes característiques les que buscaran per cada projecte. Van aclarir que tenen molt bona memòria respecte als actors que tenen en cartera i que no s'obliden de la gent per molt que faci temps que no els criden. Simplement, moltes vegades és perquè no s'ajusten al perfil que busquen. En tot cas, recomanen que els actors enviïn la seva feina en horari laboral i mitjançant els canals habituals.

Finalment, Pep Armengol va realitzar algunes recomanacions generals sobre la importància de ser realista sobre el que els diferents mercats internacionals demanen i com els actors es poden preparar per aquests diferents perfils, també es va reforçar la idea de la formació constant i de l’esforç. Així com de la possibilitat de fer estàncies curtes, tipus campus o stage, a l’estranger per copsar i aprofundir en les formes de treball pròpies del mercat al qual es vol accedir.

Per acabar la xerrada, es va disposar d’un temps d’interacció entre els assistents i els directors de càsting on es van poder aclarir dubtes o qüestions més concretes sobre el càsting internacional.

En acabar el debat tothom va poder gaudir d’una degustació de vermut de “Casa Mariol” que va patrocinar l’acte.